Steffen Larvoll

Logistikken er i endring og god vareflyt er viktigere enn noen gang.

Steffen Larvoll

Varereisen – et være eller ikke være for netthandelen

Det er mulig butikken din er på nett, men kan du si det samme om logistikken?

varereisen-img

Av og til, hvis jeg snart får gjester og har tatt litt lett på forberedelsene, rydder jeg huset i hui og hast. Jeg skyfler uåpnet post ned i skuffen, deponerer tomflasker elegant i skittentøyskurven og presser pappeskene fra de nye utemøblene inn i boden.

– Så fint du har det her!, sier gjestene.


Litt sånn drives mange nettbutikker i Norge: Knallsterke på front-end, mens back-end bærer preg av å være ute av syne.


Der ligger også hovedgrunnen til at retail sliter. Litt rot på hjemmebane har begrensede konsekvenser, men for en leverandør med tusenvis av varer, kreves det stålkontroll. Det er derfor Amazon lykkes. De var digitale fra dag én – så begynte de med retail. Tradisjonelle retailere, derimot, gjør en halvhjertet retrofit og håper at det holder.

Det gjør det sjelden.

Kundeopplevelsen står og faller på varereisen

Når du begynner å dykke ned i materien, ser du at det ikke bare er snakk om en overflatebehandling. Varereisen handler om det helt grunnleggende.


Alt som skjer fra kunden din trykker «kjøp» til vedkommende står med varen i hånda: Dét er varereisen. Og det er der retail har en jobb å gjøre.


Som nevnt har mange nettbutikker et flott grensesnitt; selve kjøpsprosessen er ofte en god opplevelse. I 2019 er det imidlertid ikke lenger et konkurransefortrinn å ha en fin nettside med knapper som responderer ved klikk.

Kunden forventer det, og måler deg på helt andre ting. For eksempel:

  • Kom varen kom frem i tide?
  • Var det enkelt å avtale overlevering?
  • Hvordan var dialogen med kundeservice?

leveringsmetode

«Hjem på døren» etter dagens standard: Rydd timeplanen og bla opp.

Det er det indre som teller — også innen retail

Det sies at kriger vinnes i logistikken, og det samme gjelder for retail. De beste satser først på struktur, deretter estetikk.

Dette har bransjen begynt å ta innover seg, men enn så lenge tør jeg påstå at den jevne nettbutikk har langt bedre kontroll på kundedata enn på varedata.

Til deres forsvar vil jeg påpeke at det ikke er lenge siden varereisen så helt annerledes ut.

Varereisen før og nå

Tidligere dro kunden til butikken, betalte og tok med seg varen hjem.

Nå blir kunden hjemme, betaler og venter på at noen andre transporterer varen til nærmeste hentepunkt, eller til dørstokken.


Dette siste leddet, «the last mile», er det vanskeligste. Selv Amazon ønsker ikke å ta i det. Før tok kunden selv hånd om siste etappe, mens det i dag settes bort til transportfirmaer som FedEx, UPS, Bring eller PostNord. Med bilen full av varer til x antall kunder, har de mange flere variabler å ta hensyn til enn noen som drar til butikken for å ta med seg én vare.

Tradisjonell varereise

Ren netthandel

Kombinasjon


Grunnkonfigurasjonen i varereisen har altså gjennomgått en drastisk endring. Samtidig har retail – bevisst eller ubevisst – holdt godt fast på det de alltid har gjort, og/eller undervurdert kompleksiteten i nye forsyningslinjer.

Leverandørene som både satser på netthandel og fysiske butikker – og det er jo mange som gjør – har fått et helt annet kostnadsbilde å forholde seg til. I den tradisjonelle varehandelen fylte grossisten lastebilene sine fulle med partier av samme vare, for eksempel kaffetraktere, og kjørte dem til butikkene. Det var enkelt og billig.

Nå, derimot, må de forholde seg til at kunden bestiller én kaffetrakter og vil ha den levert til dørstokken tirsdag ettermiddag. Det er vanskelig og dyrt.

Mange retailere er blitt overrumplet av at den nye modellen er såpass kompleks, og at kostnadene skyter i været når du skal kjøre rundt med én og én vare. Samtidig forventer kundene et langt billigere produkt enn de fikk tidligere.

Ok, men hvordan får jeg varereisen til å fungere?

Det som gjør at varereisen ikke fungerer i dag er dårlig datakvalitet og -struktur. Dermed blir løsningen å rette innsatsen mot nettopp dette.

Omnikanal (alle kanaler) er nøkkelordet for dagens og fremtidens varehandel. God datakvalitet gjør at du kan tilby bedre kundeopplevelser enn det du klarer i dag, til en lavere kostnad.

Konkurransefortrinnet ligger ikke lenger i «location, location, location», størst markedsbudsjett eller lavest pris ut, men kostnadskontroll og muligheten til å tilpasse logistikken avhengig av varereisen.

Dessuten vil implementeringen av nye teknologiske løsninger være helt prisgitt datakvaliteten, enten det er IoT, Robotics eller AI.

Når Alibaba går ut og melder at de har som mål å kunne levere til hele verden på tre døgn – fra Kina – sier det litt om ambisjonsnivået og hva kundene dine kommer til å forvente. Sånt er ikke mulig uten et sylskarpt fokus på grunndata og systematikk. Så, uansett hvem du er og hva du selger:

Veien til kunden er brolagt med 0-er og 1-ere.

New call-to-action