Steffen Larvoll

Logistikken er i endring og god vareflyt er viktigere enn noen gang.

Steffen Larvoll

Handelskonferansen 2019

Den 24. september samlet Virke noen av Norges største retailbedrifter i Oslo for å rette fokus på hvordan handelen endrer seg. Det store temaet for årets konferanse var BOPIS + BORIS = Sant, noe som kan oversettes til «kjøp på nett, hent i butikk» og «kjøp på nett, returner i butikk».

 

Endringen har vi sett konturene av i en del år nå med løsninger som click’n’collect, i tillegg til at mange kjeder tilbyr returhåndtering i butikkene sine. Men det man ser av store trender fra utlandet er at de ulike salgskanalene i større og større grad blir integrert med hverandre. Handel er handel, og en kundereise beveger seg i dag på tvers av kanalerne.

 

Handelskonferensen bilde 1-1Lee Peterson, EVP, Thought Leadership & Marketing, WP Partners

Retail Apocalypse

En annen stor trend vi fikk høre om på Handelskonferansen 2019 er at forbrukerne stadig blir mer kravstore, noe som tvinger de etablerte retailerne til å konkurrere på andre ting enn bare et stort vareutvalg og lave priser. Dette var også et av hovedbudskapene til årets Key Note Speaker fra USA, Lee Peterson, hvor han tok for seg den massive butikknedleggelsen som skjer over hele USA nå. De har allerede passert 7 000 nedleggelser så langt i år, og han regner med at de passerer 10 000 nedleggelser ved årsslutt.

 

Denne trenden var tema for fjorårets Virke konferanse med tittelen Retail Apocalypse. Ett år senere har bransjen innsett at trenden vedvarer og alle lurer på nå er hva gjør man for å komme seg videre. Her kunne Lee vise til at det å koble sammen butikkleddet med netthandelen ga de etablerte kjedene en fordel sammenlignet med de rene nettbutikkene. Forbrukeren må ikke lenger behøve å reise til butikken, men de må ønske å reise til butikken. Dette var også kundeløfte fra flere av de retaileraktørene stod på scenen. Samtlige av disse ønsker å ta en posisjon enda nærmere kunden for å tilføre kunden noe mer enn de gjør i dag.

 

Problemet i dag er at altfor mange retailkjeder har behandlet nettsalg og butikksalg som to ulike verdikjeder, hvor eierskap og informasjon om varen ikke har blitt delt mellom de to salgskanalene.

 

Dette er i ferd med å endre seg, og i løpet av de neste fem årene forventes det at brorparten av netthandelsordre i USA blir levert fra butikkleddene i USA. Denne sammensmeltingen utfordrer etablerte forretningsmodeller hvor kravet til infrastrukturen vil teste retailkjedene til bristepunktet.

Tredjepartsaktører

Jeg kom i prat med Lee Paterson i etterkant av konferansen hvor jeg lurte på hvordan små og mellomstore aktører adresserer denne problemstillingen uten å havne i lommen på Amazon. Han fortalte at måten dette ofte blir gjort på i dag er å bruke tredjepartsaktører for å klare å levere like kjapt til forbrukeren. Dette spiser opp en del av marginene deres, men føles for mange likevel som et bedre alternativ sammenlignet med å sette bort eierskapet over kundekontakten til Amazon.

 

Handelskonferensen bilde 2

Hauk Landsverk, Digital Director, Elkjøp

Next Generation Retail

Denne nye måten å tenke integrerte verdikjeder ble ytterligere forsterket da Elkjøp gikk på scenen og kunne fortelle om deres nye strategi kalt Next Generation Retail (NGR). Digital Director, Hauk Landsverk, la stor vekt på hvordan deres reise krever store endringer gjennom hele bedriften og forretningsmodellene deres, og den setter ikke minst enorme krav til infrastrukturen deres når det gjelder både IT og logistikk.

 

Dette var for øvrig noe han gikk dypere inn på da han pratet på frokostmøtet Driw arrangerte den 10. september. Oppsummering og video av arrangementet kan du se her.

 

Et resultat av denne sammensmeltingen mellom de ulike leddene i verdikjeden til Elkjøp muliggjør helt nye måter å tilpasse seg markedet på, og på bildet over viser Elkjøp hvordan de differensierer mellom big-box butikker utenfor sentrum for å håndtere de planlagte og større kjøpene, med en kombinasjon av små butikker (SB) spredt rundt i sentrum i tillegg til en større butikk på Glasmagasinet (City) for å ta de mindre og impulsive kjøpene.

Gresvig

En annen kjent aktør som har merket denne voldsomme endringen er Gresvig som nylig sjokkerte markedet da de informerte om at de kommer til å avvikle G-Sport og G-Max, og omprofilere seg som Intersport i årene fremover. Det er alltid trist når kjente og kjære merkevarer må kaste inn håndkle, men en ærlig Administrerende Direktør i Gresvig, Lars Kristian Lindberg, satte ting i kontekst da han viste til at G-Sport gikk fra å ha en markedsandel på 45% i 2004 til en markedsandel på 20% i 2019. På bunnlinjen har de tapt langt over 600 000 millioner kroner bare på de siste syv årene.

 

Handelskonferensen bilde 3

Lars Kristian Lindberg, Adm. Direktør, Gresvig

 

Men til tross for et tiår med motgang ser Gresvig konsernet positivt på fremtiden, med en tettere samhandling med Intersport-konsernet som har lykkes med satsningen på å kombinere opplevelser i butikk med salg på nett. Dette er noe Intersport har satset stort på i Kina gjennom deres partnerskap sammen med Alibabas Tmall, og Lars Kristian kunne stolt informere om deres hemmelige pilotprosjekt INO 2.0 World Pilot «Nordic IIC Model» som blir lansert i Norge i løpet av november 2019.

Hvordan forberede seg på en annerledes fremtid

Truls Fjeldstad, Director of marketing and business intelligence hos Norgesgruppen kunne også fortelle hvor viktig dette var for dem. Til tross for deres posisjon som markedsleder i Norge er det utrolig viktig å være bevisst på et ukjent fremtidsbilde. Truls snakket om viktigheten av å se lengre inn i fremtiden, for å se hva de trenger å starte med allerede i dag for å realisere det fremtidsbildet. En av punktene som kom frem var at de trenger å se på samarbeidsmuligheter på tvers av verdikjeder og landegrenser. Han viste til at det innenfor dagligvare vokser frem fire viktige allianser på verdensbasis bestående av Amazon, Alibaba, Ocado og Walmart, og i denne settingen blir Norgesgruppen en liten aktør å regne.

 

Handelskonferensen bilde 4

Truls Fjellstad, Director of marketing and business intelligence, Norgesgruppen.

Årets Retailleder

En annen liten aktør i dagligvarebransjen er Kolonial.no som vant prisen som Årets Retailleder sammen med Clas Ohlson for deres samarbeid knyttet til felles leveranser av matvarer og dubbeditter. Denne type partnerskap er ventet å vokse kraftig i tiden fremover, og det er vel ingen som blir sjokkerte hvis Kolonial.no fortsetter å legge til flere retailaktører i samarbeidskurven sin.

De har tross alt etablert et velfungerende distribusjonsnettverk på Østlandet, så det gir mening at de ønsker å videreutvikle dette både av kommersielle og markedsmessige grunner.

 

Handelskonferensen bilde 5

Årets Retailleder, Kolonial.no og Clas Ohlson.

 

Konferansen bød på flere andre interessant foredrag fra aktører på tvers av bransjer og størrelser, men som alle understreket den utrolig viktige jobben som gjøres for å få kontroll over varereisen i kombinasjon med et utrettelig fokus på kundeopplevelsen, og ikke minst en positiv bunnlinje.

 

New call-to-action