Steffen Larvoll

Logistikken er i endring og god vareflyt er viktigere enn noen gang.

Steffen Larvoll

Den nye normalen

stock-image-354495222-s-2015_1200x62

Hjemlevering på dørstokken.

 

Vi begynner å tilpasse oss den «nye normalen» med en armlengdes avstand til naboen og hjemmekontor med barn og bikkjer løpende rundt beina. Vi kan ikke unngå å reflektere over situasjonene vi er i, og ikke minst hvordan de kommer til å påvirke oss i lang tid fremover. På noen områder kanskje for alltid.  

Netthandel

Det er langt mellom folk i bysentrum, på kjøpesentre og på t-banen, og vi er sosiale på en helt ny måte en tidligere. Et helt land har kollektivt gått inn for å fysisk tilbringe så lite tid som mulig sammen. Hvilke konsekvenser dette har for norsk næringsliv er fortsatt et ubesvart spørsmål. Frisører, restauranter, klesbutikker og flyselskaper opplever alle å miste livsgrunnlaget sitt når vi slutter å bruke tjenestene eller kjøpe produktene deres. Vi kan bare sette vår lit til at myndighetene gjør det de kan for å sikre at norske arbeidsplasser fortsatt er der når denne krisen er over.

 

Netthandel, hjemlevering og click & collect har fått en sentral rolle rundt omkring i de norske hjem. Hjemlevering har vært et tema som det har vært snakket om lenge, men når en stor del av samfunnet vårt ikke kan bevege seg utenfor hjemmet sitt eller oppsøke steder hvor det samles mange mennesker, blir netthandel og hjemlevering det eneste reelle alternativet for mange. 

 

Det er her vi kan begynne å ane konturene av en atferdsendring hos mange av forbrukerne. Netthandelen i Norge har hatt stor vekst de siste årene, men adopsjonsraten hos ungdom og småbarnsfamilier har vært betydelig større enn hos de eldre generasjonene – frem til nå. For dette gjelder ikke lengre bare travle småbarnsforeldre eller ungdommen som er såkalt «født på nett». De som før den 13. mars var digitale etternølere har nå et helt annet behov og motivasjon for å handle digitalt.

Teknologiske plattformer

Digitaliseringen har fått en større akseleratorkraft enn noensinne. Dette gjenspeiler hele den nye digitale hverdagen vår. Arbeidshverdagen for flertallet av den norske befolkningen er endret. Møter og konferanser som vi før hadde fysisk, blir nå gjennomført på digitale flater som Zoom, Teams eller Hangouts. Skolene har flyttet undervisningen over på Itslearning og Salaby, og treningssentrene publiserer videoer for egentrening på Facebook og Youtube. Også pokerkvelden med gutta eller Yatzy med besteforeldrene flyttes over på Messenger eller Facetime.

 

Ikke minst påvirker det hvordan vi handler varer. Det er spesielt tydelig innen dagligvare, en bransje som tidligere hatt en relativt lav andel netthandel sett i forhold til fysisk handel. Men også andre bransjer som elektronikk, bilrekvisita eller lokale motebutikker har klart å hurtig tilpasse seg den nye hverdagen hvor fleksibilitet og tilgjengelighet er helt sentralt. Er du ikke digital nå, selger du sannsynligvis heller ingen varer.

 

I takt med at flere bedrifter nå tilpasser forretningsmodellene sine for å tilby varer og tjenester digitalt til kundene, bryter de også ned mange interne begrensninger som har stoppet en full utrulling av netthandel på kundenes premisser.

Verden har endret seg og vi med den

Måten Kina har håndtert Koronaviruset på har vært viktig lærdom for oss i Europa med tanke på å redusere smitten. Kina har også en annen viktig innsikt som vi med hell kan adoptere innen handel – nemlig New Retail-konseptet.

 

New Retail handler om sammensmeltingen mellom fysiske og digitale kanaler hvor data om kunden, varene og pengene deles på tvers av alle systemer i sanntid. Målet er ufravikelig å gi kunden en så friksjonsfri opplevelse som mulig, uavhengig av hvor og i hvilken salgskanal forbrukeren starter og avslutter kundereisen. Dette stiller helt nye krav til IT-infrastruktur og logistikk (som er premissgivere for at retailerne klarer å sikre lønnsomhet).

 

Denne sammensmeltingen mellom digital og fysisk handel gjorde at den totale isolasjonen som kinesiske myndigheter innførte lot seg praktisk gjennomføre siden den digitale infrastrukturen allerede var på plass.

 

Verden har endret seg og vi med den. Vi håper at norske bedrifter som nå har lagt om forretningsmodellene sine for å selge digitalt og levere hjem, fortsetter å utvikle disse tjeneste i tiden fremover som en integrert del av forretningsdriften også etter at krisen er over. For kundeadferden er endret. Kanskje for alltid.

 

 

New call-to-action